Авангард на Херсонщині
Авангард - термін на означення так званих «лівих течій» у мистецтві, більш радикальних, ніж модернізм; комплекс явищ у мистецтві першої третини ХХ ст., якому притаманне прагнення до радикального оновлення змістовних та формальних принципів творчості і як наслідок, відмова від канонів мистецтва епох, що передували йому. Авангардизм проявився в цілій низці течій та шкіл (фовізм, кубізм, футуризм, абстракціонізм, дадаїзм, сюрреалізм, експресіонізм, конструктивізм, імажизм).
Футуризм (від лат. futurum - майбутнє) — авангардистська течія в літературі й мистецтві 10-30-х років XX століття. Батьківщиною футуризму була Італія. У 1909 році італійський поет Філіппо Томмазо Марінетті друкує в паризькій газеті «Фігаро» перший маніфест футуризму. У ньому відкидалося все традиційне, академічне, статичне в мистецтві. Натомість проголошувалися динаміка, ритм, технічний прогрес.
"Гілея" - літературно-мистецьке об'єднання футуристів
У 1908 році в Чорнянці було намічено цілі і задачі першого футуристичного угруповання, яке отримало назву «Гілея». Цей рік вважається роком створення групи. Як писав у своїх спогадах Б.Лівшиц: "Ми і не помітили, як стали гілейцями. Це відбулося саме собою, за загальніою мовчазною угодою, точно так само, як, усвідомив спільність наших цілей і задач, ми не принесли один одному ганібалових клятв у вірності будь яким принципам" Постійного складу група не мала, проте кістяк об’єднання становили брати Бурлюки. Але фундамент заклали Давид, Володимир і Микола Бурлюки, Олексій Кручоних, Бенедикт Лівшиц, Володимир Маяковський, Велимир Хлєбников. Відкрито "Гілея" заявила про себе в Петербурзі на початку 1910 року. До неї входили тоді Д. і М.Бурлюки, В.Хлєбников, В.Каменський, О.Гуро, В.Маяковський, О.Кручоних, Б.Лівшиц.
Поети-футуристи
Бурлюк Давид |
|
Бурлюк Микола |
|
Гуро Олена |
|
Каменський Василь |
|
Кручоних Олексій |
|
Лівшиць Бенедикт |
|
Маяковський Володимир |
|
Хлєбніков Велимир |
Сьогодення авангарду
В наш час авангардна течія торкнулася різних царин мистецтва (живопис, скульптура, архітектура, література, музика, кіно). Представниками авангарду на Херсонщині є члени Центру молодіжних ініціатив «Тотем», Стас Волязловський, В’ячеслав Машницький, Ольга Швець.
Саме футуризм був тим мистецтвом, яке проголосило себе здатним не тільки використовувати можливості нових технологій, а й органічно зливатися з ними. Перші футуристи (починаючи з італійців) надихалися науково-технічним прогресом, вітчизняні футуристи початку 20-го століття виспівували його в маніфестах і художніх творах. Саме тому мистецтво, яке у 21-му столітті зростається з новими інформаційними технологіями, повертає нас до творчості футуристів і надає футуризму нового звучання. У 2003 році був створений віртуальний музей футуризму.
Джерела для вивчення
"Звездолики Гилеи": тез. докл. II Междунар. науч. конф. по авангарду /науч. центр по изучению авангарда; обл. б-ка им. Горького.– Херсон, 1995. – 110 с. |
|
Капитоненко О. М. Наш Давид Бурлюк: до 125-річчя від дня народж. /Олександр Капітоненко; обкл. худож. М. Бондаренка; Фундація ім. Д. Бурлюка. – Суми: Швидкодрук, 2007. – 54 с.: потр., іл. |
|
Нога О. Давид Бурлюк і мистецтво всесвітнього авангарду /Олесь Нога; ред. І. В. Гургула; худож. ред. І. В. Юреня. – Л.: Основа, 1993. – 112 с. |
|
Марков В.Ф. История русского футуризма / В.Ф.Марков; пер. с англ. В.Кучерявкин, Б.Останин. - СПб. : Алетейя, 2000. - 414 c. |
|
Поэзия русского и украинского авангарда: история, этика, традиции (1910-1990 гг.): тез.Всесоюзн.конф. - Херсон, 1990. - 165 с. |
|
Русский футуризм и Давид Бурлюк, "Отец русского футуризма" / Сост.А.Петров. - СПб. : Гос.Рус.музей, 2000. - 240 c. |
|
Русский футуризм :Теория.Практика.Критика. Воспоминания / Ин-т мировой литер.им.А.М.Горького РАН ; Сост. Терехина В.Н.,Зименков А.П. - М. : ИМЛИ РАН;Наследие, 2000. - 480 c. | |
Сироткин Н. Эстетика авангарда: футуризм, экспрессионизм, дадаизм /Н.Сироткин // Ростовская электронная библиотека. - 2002. - 12 янв. |
|
Черняков А.Н. Заумь как лингвистический феномен: [ "линия В. Хлебникова” и “линия А. Крученых”, в которых данная проблема получает противоположные решения]
|
|
|
|
|
|
|
|
|