Передмова
Величні, світосяйні українські храми… Вічні символи духовності нашого народу. Багато віків вони здіймаються золотими куполами і святими хрестами над суєтністю буднів, над убогістю пристрастей та приземленістю бажань. Все високе і чисте несуть в собі наші храми, як мрію про вічне спасіння, про гармонію душі з вищою природою.
Зберігаючи і розвиваючи етнонаціональне буття народу, церкви тісно пов’язані з його історією. Південна частина України в давнину була тереном перебування різних кочівників. Через її територію здійснювали грабіжницькі походи на слов’янські землі монголо-татарські війська на чолі з Чингізханом та його онуком Батиєм, а в кінці ХV ст. нашу територію захопила Туреччина та її васали Кримський ханат. З давньоруського часу вона служить простором просування русичів на південь, політичного й економічного освоєння ними Північного Причорномор’я. З середньовіччя ця територія відома як «Дике поле». З ХV – ХVІ ст. основним фактором українського заселення «Дикого поля» служили козацтво і Запорізька Січ. В умовах безперервної боротьби з татаро-турецькими нападами вони були опорою і організаційно-самоврядним базисом для численних втікачів від феодально-панського гніту і переселенців «уходників», котрі шукали захисту, волі та кращої долі на пониззі Дніпра. Українське колонізаційне просування у південні степи не припинялося, незважаючи на татарські наскоки і спустошливі війни. Запорізькі землі сягали до гирла Дніпра і широко простягалися обабіч його пониззя від річки Кальміус на сході до Південного Бугу на заході.
Перші православні церкви Покров Святої Богородиці у нашому краї появилися у запорізьких козаків. Світогляд запорозького козацтва мав релігійний характер і зовні проявлявся у формі православ’я. Запорожці щиро вірили в Бога і проголошували свою відданість ідеалам православ’я. На Запорожжі знаходили притулок євреї, болгари, серби, грузини, волохи, поляки, литовці, білоруси, чорногорці, татари, турки, калмики, німці, французи, італійці, іспанці, англійці. Щоб прийняли в козаки – треба було бути віруючим. Згідно переказів, прибулого до Січі звичайно приводили до кошового отамана, який питав: «В Бога віруєш?» Новоприбулий відповідав: «Вірую». – «І в Богородицю віруєш?». – «І в Богородицю вірую». – «Ану, перехрестись!». Цим і обмежувалося з’ясування релігійної приналежності. Якщо людина була іншої віри, то вона була змушена перехреститись у православну. У кожному кошу була своя церква. Козаки постували, молилися перед їжею, і після неї, та обов’язково перед походом на війну з турками. Вони шанобливо ставилися до православних святинь та до ікон. Козаки молилися святому Миколаю Чудотворцю, архистратигу Михайлу, Андрію Первозванному, але найбільше поважали ікону Божої Матері. Із 16 церков на Запоріжжі – 10 було присвячено Покрові Святої Богородиці. Кожен козак щедро давав дари церквам та духовенству. Покрова настільки шанувалася запорожцями, що на храмове свято вони збиралися до Січі навіть тоді, коли там була епідемія чуми [28].
Історія виникнення православної громади у Каховці тісно пов’язана з завершенням російсько-турецької війни 1768 – 1774рр. Цариця Катерина Велика зробила все для того, щоб південні степи були православними. У 1783 році багаті землі Таврії та перлину Півдня – Крим було приєднано до православної Росії. Цариця Росії, приєднавши Причорноморські землі, щедро роздавала її тисячами десятин своїм військовим генералам, політичним діячам. Багато землі продавалося урядом російським та українським поміщикам, яку вони зобов’язані були заселяти селянами. Так стали появлятися перші дачі, сільця, поселення [3]. У 1784 році на території Південних степів разом з Кримом, по указу Катерини ІІ було створено Таврійську область, першим управителем якої був таємний радник Василь Васильович Каховський (В.В. Нечуй-Коховський). [2], [15].
Назву і початок Каховці дали брати, генерали, Михайло Васильович і Василь Васильович Каховські, які в кінці ХVІІІ ст. були губернаторами Таврійської області і Таврійської губернії [2], [30].
З 1783 року по 1919 рік наш край називався Новоросія. [15] Деякі історики ХІХ ст. пишуть, що Каховку заснував генерал – аншеф Михайло Васильович Каховський (М.В.Нечуй-Коховський). Більшість істориків-дослідників стверджують, що перше поселення Каховка по річці Конці поруч з татарською фортецею Іслам-Кермен було засновано управителем Таврійської області В.В.Каховським. Та документів на землю братам Каховським по річці Конці не знайдено. Засновником Каховки є Д.М.Куликовський [15].
У кінці ХVІІІ - на початку ХІХ ст. Каховку почав заселяти кріпаками її власник Д.М. Куликовський. Крім цього, багато сюди приїхало жити: шведів, сербів, чорногорців, французів, німців, швейцарців, італійців, вірменів, євреїв, молдаван та багато інших [14], [15].
Після знищення Катериною ІІ Запорозької Січі до нас переселилося дуже багато православних козаків. Про це свідчать нинішні прізвища жителів Каховщини: Вирвихвіст, Перевертайло, Головатий, Запорожець, Запорожченко, Осауленко, Гармаш, Тетеря, Сіромаха, Рябошапка, Лиховітер, Криворучко, Кривошея, Козак, Сивокобильський, Козачок, Білокобилко, Кривобоков, Безродний тощо [15].
Отож населення Південної Росії було строкате за національністю. Спершу німці, швейцарці і французи зберігали свою культуру, до радянських часів мали свої національні школи. Але час йшов, і в процесі асиміляції етнокультур створився особливий етнос південної України. Його особливість в тому, що через відсутність коріння предків у людей були мало розвинені почуття патріотизму та національної гідності. І ось все це строкате, різномовне розмаїття культур об’єднувала православна церква, яка була об’єднуючим, зосереджуючим, громадотворчим чинником соціального зближення. Церква, Каховщина і весь наш край 136 років знаходилися на території тодішньої Росії, тому домінувала у житті народу російська мова. По цій історичній причині жартома нас називали, а іноді серед політиків і сьогодні, називають «москалями».
В результаті насадження російської мови на півдні майбутньої України склалася своя, змішана з особливим південним говором, мова, якою люди молилися і моляться сьогодні єдиному Богу. У всій суєтності життя, тільки церква завжди була для людей вірою і надією. Професор Анатолій Колодний мудро сказав: «Релігія шукає в нації буття, нація шукає його в релігії» [11].
Перейти до наступного розділу |